Абонирайте се

За нашия бюлетин. Научете първи за нашите специални оферти, отстъпки и нови продукти.

Начало

Полезни съвети при пътуване и почивка в чужбина

Полезни съвети при пътуване и почивка в чужбина

Европейската комисия публикува полезни съвети, които могат да спестят време и неприятни изживявания по време на лятната отпуска. Независимо дали става въпрос за здравна осигуровка, за разрешаването на спорове с туроператор или за пътуване с домашен любимец, съветите са могат да са от полза при пътуването ви както в ЕС, така и извън неговите граници.

Кой може да ми помогне, ако се нуждая от спешна медицинска помощ?
Ако планирате да пътувате в страните от Европейския съюз, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия или Швейцария, не забравяйте да вземете със себе си своята европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК). Картата се издава безплатно от националните здравноосигурителни органи. Тя гарантира достъп до спешно лечение при същите условия и цени (а в някои страни дори безплатно), като за лицата, които са здравно осигурени в съответната страна.
За повече информация: ec.europa.eu

Практическо ръководство за използването на картата в 27-те държави — членки на ЕС, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария вече е на разположение като приложение за смартфони. В него ще намерите обща информация за картата, телефонни номера за спешни случаи, информация за покритите от картата лечения и разходи, за процедурите за възстановяване на разходите, както и за това с кого трябва да се свържете, в случай че загубите картата си. Приложението е достъпно на 24 езика.
Изтеглете приложението „Европейска здравноосигурителна карта“ за Вашия смартфон оттук:
ec.europa.eu

На кого да се обадя при спешен случай?
Номер 112 е единният европейски номер за спешни повиквания, който може да бъде набран безплатно от която и да било точка на ЕС, както от стационарен, така и от мобилен телефон. Той свързва повикващия със съответната служба за спешна помощ (местни органи на полицията, пожарна или медицински служби) и е на разположение 24 часа в денонощието. Номерът функционира във всички държави — членки на ЕС, успоредно със съществуващите национални номера за спешни повиквания (като 999 или 110). Дания, Малта, Нидерландия, Португалия, Румъния, Финландия и Швеция решиха номер 112 да е техният единствен или основен национален номер за спешни повиквания. Този номер се използва и в няколко страни извън ЕС, като например Хърватия, Черна гора и Турция.
За повече информация: ec.europa.eu

Пътувам за страна отвъд границите на Европа, в която моята държава няма нито посолство, нито консулско представителство. С кого да се свържа, ако ми е необходима помощ?
Като гражданин на държава — членка на ЕС, автоматично се ползвате и със статута на гражданин на ЕС и съответно имате право на консулска помощ, ако се намирате извън границите на ЕС (дори и вашата собствена държава да няма представителство на място). Можете да се обърнете за помощ до което и да е консулство или посолство на друга държава — членка на ЕС, в случай че бъдете арестуван, претърпите тежка катастрофа или загубите важни документи.

Разполагате също така с право на помощ в кризисни ситуации: при нужда държавите — членки на ЕС, имат задължението да помогнат за евакуирането на гражданите по същия начин, както биха го сторили за собствените си граждани.

Проверка дали вашата държава има представителство в страната, за която пътувате, можете да направите на адрес: ec.europa.eu

На кого трябва да се обадя, ако детето ми изчезне?
ЕС се споразумя за единна гореща телефонна линия (116 000) за съобщаване на случаи на изчезнали деца в която и да било от 27-те държави — членки на ЕС. Независимо дали сте родител на безследно изчезнало дете, на дете, което се е изгубило или е избягало, или пък притежавате информация за изчезнало дете, можете да позвъните на същия телефонен номер.
За повече информация: http://www.hotline116000.eu/

По време на почивката имах проблеми със самолетната компания, с агенцията за даване на автомобили под наем или с туроператора. Към кого да се обърна?
Подробна информация за правата си при пътуване с въздушен или железопътен транспорт можете да намерите на специалното приложение за смартфони: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/bg/mobile.html

Ако, например, даден полет е отменен и след това на пътника е отказан достъп на борда, той може да има право на обезщетение в размер от 125 до 600 евро. Ако багажът случайно е повреден, това може също да даде право на обезщетение.

Кои специфични разпоредби се прилагат, в случай че съм лице с увреждания?
Правните норми на ЕС, с които се уреждат правата на пътниците, са така изготвени, че да осигурят защита срещу дискриминация на лицата с увреждания и на лицата с ограничена подвижност при ползване на въздушен или железопътен транспорт и да им се даде възможност да имат същия достъп до мобилност, какъвто имат останалите граждани.
Пълна информация можете да намерите на следните интернет адреси:
пътуване с въздушен транспорт:
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/en/03-air.html
пътуване с железопътен транспорт:
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/en/13-rail.html

В случай че не сте в състояние да разрешите възникнал спор с компания, разположена в друга държава — членка на ЕС, Европейският потребителски център във Вашата страна може да Ви окаже помощ.
Мрежата на европейските потребителски центрове (ECC-Net) обхваща целия ЕС и включва 29 центъра — по един във всяка от 27-те държави — членки на ЕС, плюс един в Исландия и един в Норвегия. Европейските потребителски центрове могат да предоставят правни и практически съвети, да помогнат, като посредничат за уреждане на спор с компания в друга европейска държава, или да предложат други решения.
Повече информация за ECC-Net и данни за контакт: http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm

Прекалено високи телефонни сметки подкопават бюджета ми за ваканция. Как мога да намаля разходите за телефон при пътуване в чужбина?
Новият регламент относно мобилния роуминг влезе в сила на 1 юли 2012 г. Най-важната новина е въвеждането на пределни цени за мобилния интернет в роуминг. Касае се за роуминг, използван от смартфоните. Клиентите обаче трябва да подбират много внимателно измежду офертите за роуминг услуги. Така например, плащането на 2 или 3 евро на ден за неограничен роуминг за пренос на данни може да изглежда много изгодно; клиентът обаче ще плаща, независимо дали ползва въпросните услуги или не. Т.е. за клиентите, които изтеглят малък обем данни, пределните цени представляват своеобразна „предпазна мрежа“. Цените на телефонните обаждания и на текстовите съобщения също се понижиха.Съгласно новите правила тарифите са следните:
29 евроцента на минута за изходящо обаждане, плюс ДДС;
8 евроцента на минута за входящо обаждане, плюс ДДС;
9 евроцента за изпращане на текстово съобщение, плюс ДДС;
70 евроцента на мегабайт (MB) за изтегляне на данни или навигация в интернет при пътуване в чужбина (таксуване на използван килобайт), плюс ДДС.

Какво трябва да зная, ако искам да пътувам с моя домашен любимец (котка, куче или пор) на почивка в ЕС?
Граждани на ЕС, които пътуват на територията на ЕС: да се пътува на територията на ЕС с домашния любимец е възможно. Има само няколко изисквания, които не бива да се забравят. Ако пътувате с вашето куче до друга държава от ЕС, в паспорта му трябва да е вписана валидна ваксинация против бяс. Ако пътувате обаче до Ирландия, Малта, Финландия или Обединеното кралство, домашният любимец трябва да бъде също така обезпаразитен. Тези изисквания важат само за кучета, котки и порове. За кученца, котенца и всички други видове домашни любимци е препоръчително да се обърнете към компетентните органи в държавата от ЕС, която планирате да посетите, за да се осведомите за въведените специфични условия за пътуването с домашен любимец до въпросната държава.
За повече информация:
http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/pets/nat_rules_dogscatferret_en.htm

Граждани на ЕС, които се завръщат в къщи след пътуване отвъд пределите на ЕС: за домашните любимци, които пътуват на територията на ЕС или се завръщат вкъщи след пътуване отвъд пределите на ЕС, е необходим паспорт за домашни любимци. В зависимост от мястото, закъдето пътувате, може да се наложи вашият домашен любимец не само да бъде ваксиниран против бяс, но и да бъде подложен на тестове и да трябва да изчака три месеца преди да може да влезе на територията на ЕС.

Ако живеете в Андора, Исландия, Лихтенщайн, Монако, Норвегия, Сан Марино, Хърватия, Швейцария или в града-държава Ватикан, имате право да пътувате с вашия домашен любимец на територията на ЕС, ако притежавате съответен паспорт за този домашен любимец.

Мога ли да взема със себе си малко месо или сирене на връщане от почивката в чужбина?
При завръщане в страната по местоживеене след пътуване в повечето от държавите извън ЕС е незаконно да се внася каквото и да било месо или млечни продукти, независимо дали са предназначени за собствено ползване или за подарък за друг човек.

Изключение правят само няколко съседни страни. Така например, ако идвате от Гренландия, Исландия, Хърватия или Фарьорските острови, можете да вземете със себе си до 10 кг от някои продукти от животински произход. Има още няколко изключения, едното от които касае млякото на прах за кърмачета, детските храни и специалните храни или специалните храни за домашни любимци, необходими по здравословни причини. Тези продукти обаче трябва да са в запечатани опаковки, теглото им да не надвишава 2 кг или да не изискват съхранение в хладилник преди консумация.

Имате право също така да вземете със себе си на връщане известно количество риба и някои ракообразни, при условие че теглото им не надвишава 20 кг, освен ако не идвате от Исландия или от Фарьорските острови, за които не се прилагат ограничения в теглото. За други продукти от животински произход, като например пчелния мед, също важи ограничението да не се внасят повече от 2 кг.

Тези правила не важат при пренасянето на продукти от животински произход между държави в границите на ЕС. Те не важат и в случай че идвате от Андора, Лихтенщайн, Норвегия, Сан Марино или Швейцария.

Могат да бъдат наложени допълнителни ограничения при поява в трети държави на заразни болести по животните.

Ако имате известни колебания, се препоръчва да се поиска информация от ветеринарната служба на входящия пункт в ЕС (аерогара, пристанище, шосеен пропускателен пункт и т.н.)

За повече информация: europa.eu.

Харесва ли ви това? Препоръчайте го на приятелите си!

Добави в Svejo

Поискай оферта или се обадете по телефона 02 / 962 22 13